info@ekonos.hr +385 1 4881 590
FISKALIZACIJA 2.0. – operativna priprema poduzetnika

FISKALIZACIJA 2.0. – operativna priprema poduzetnika

Autor: Matej Žic, dipl. oec.

Objavljeno: 15.09.2025.

Krajem svibnja smo objavili članak u kojem smo objasnili izazove koje donosi daljnja digitalizacija. Sada prelazimo na praktični dio – koje konkretne korake kao poduzetnici morate napraviti da biste na nju bili spremni.

U nastavku donosimo pregled tehničkih i operativnih prilagodbi, alata koji su vam dostupni, te vas na kraju članka čeka i kratka kontrolna lista. 

Što morate napraviti da se pripremite?

Prvi korak je provjeriti svoj poslovni program (ERP). Gotovo svi danas koriste neki oblik softvera za izdavanje računa – zato odmah nazovite svog dobavljača i pitajte: hoće li vaš program moći izdavati i primati eRačune te hoćete li ujedno biti posrednik za njihovo slanje?

Ukoliko vaš ERP već ima ulogu posrednika, sve ide kroz njega. Ako nema, trebat ćete ugovoriti posrednika posebno – jer bez njega eRačuni neće moći putovati do kupaca i dobavljača.

Posrednik mora biti javno registriran i tehnički pripremljen za razmjenu eRačuna. Kod izbora nije presudna samo cijena po računu. Obratite pažnju i na to kako se povezuje s vašim ERP-om te koje dodatne funkcionalnosti nudi – primjerice automatsko arhiviranje, praćenje statusa računa ili povezivanje s fiskalizacijom. Za mali broj računa možete koristiti unos u web aplikaciji posrednika, a za veći obujam isplativija je integracija direktno kroz ERP.

Odgovornost za izbor rješenja je uvijek na poduzetniku. Ako vaš program omogućuje nešto što zakon ne dopušta (primjerice pogrešno storniranje stavke), kazna ide na vas, ne na proizvođača softvera.

Da bi eRačun bio priznat, mora biti potpisan digitalnim certifikatom. On je vaša elektronička osobna iskaznica – potvrđuje da račun zaista šalje vaša tvrtka i da podaci nisu mijenjani putem.

Odabir digitalnog certifikata ovisi o načinu na koji ćete slati račune:

  • ako račune unosite u web aplikaciju posrednika, potreban vam je poslovni certifikat kojim potpisujete dokumente unutar aplikacije,
  • ako vaš ERP razmjenjuje račune s posrednikom putem web servisa, potreban je aplikacijski certifikat za izravnu komunikaciju sustava.

Certifikate izdaje FINA ili banke koje s njom imaju ugovor. Postupak dobivanja uključuje zahtjev i dostavu osnovne dokumentacije. Isti kvalificirani certifikat možete koristiti i za fiskalizaciju u maloprodaji (B2C) i za eRačune (B2B), samo pripazite na rok važenja.

Da biste mogli primati eRačune, morate imati registriranu adresu u državnom sustavu (AMS – Adresar metapodatkovnih servisa). To nije e-mail nego posebna digitalna adresa.

Ako koristite ERP koji je ujedno i posrednik, ili imate ugovorenog posrednika, oni će za vas otvoriti i prijaviti tu adresu u AMS. Vaša obveza je provjeriti kod dobavljača softvera ili posrednika koja je vaša službena adresa i potvrditi da je ispravna. Jedinstveni AMS vrijedi i za B2B i za B2G, pa ne morate imati različite adrese ovisno o vrsti partnera.

Da biste mogli izdati eRačun, morate za svaki proizvod i uslugu dodijeliti šifru iz Klasifikacije proizvoda po djelatnostima (KPD). To je obvezan podatak na svakoj stavci računa i potrebno je precizno korištenje šifre - npr. banane ne možete staviti pod “voće” općenito, nego pod točan kod za banane. Ako šifra ne postoji, koristi se grupna oznaka (npr. papaja → “tropsko voće d.n.”).

Ako imate mali broj artikala, unos ćete riješiti brzo. Ako imate širok asortiman ili veliki broj artikala, pripremite se da je ovo opsežan posao i da će trebati vremena. Zato je važno krenuti na vrijeme.

Provjerite podržava li vaš ERP unos šifri iz Excel tablice ili skupni uvoz – to vam može značajno olakšati rad. Knjigovođa vam može pomoći oko odabira ispravnih kodova i provjere, ali unos i povezivanje s artiklima morate odraditi sami.

 

Koje alate imate na raspolaganju?

Za razmjenu eRačuna koristit ćete alate koje vam osigurava država ili vaš dobavljač softvera:

ERP program – ako vaš ERP podržava eRačune i ima ulogu posrednika, sve ćete raditi unutar njega. Ponovo, ključno je potvrditi usklađenost programa sa novim zakonskim zahtjevima.

Web aplikacija posrednika – ako ERP nije ujedno i posrednik, tada račune možete unositi kroz web aplikaciju posrednika ili raditi kroz integraciju ERP–posrednik.

FiskAplikacija – kroz ePoreznu ćete moći testirati i pratiti razmjenu računa: pregled svih poslanih i zaprimljenih eRačuna, status naplate ili odbijanja, administraciju adresa i ovlaštenja te generiranje predefinirane PDV prijave. Omogućuje i eIzvještavanje (npr. kada račun nije moguće izdati ili ga je potrebno odbiti) te je vrlo korisna za otkrivanje i ispravljanje grešaka u probnom razdoblju. Ovo će ujedno značiti ukidanje obrasca OPZ-STAT i posebnih evidencija U-RA i I-RA.

MIKROeRačun – besplatna aplikacija Porezne uprave, namijenjena onima koji nisu u PDV-u i ulaze u obvezu od 2027. Omogućuje izdavanje i zaprimanje eRačuna, arhivu i automatsku fiskalizaciju. Dostupna je preko ePorezne i radi u web pregledniku.

KLASUS – službena aplikacija Državnog zavoda za statistiku za pretraživanje i preuzimanje KPD šifri. Neizbježan alat za pripremu šifriranja vaših proizvoda i usluga.

Od rujna 2025. svi obveznici imat će pristup testnom okruženju. To znači da ćete moći slati i primati probne račune, provjeriti radi li vaš ERP/posrednik ispravno, jesu li šifre artikala unesene kako treba i prepoznaje li ih Porezna. Na ovaj način možete na vrijeme uočiti i ispraviti pogreške.

 

Zaključak

Digitalizacija računovodstvenih procesa donosi nove obveze, ali i nove prilike. Neke zadatke ne možete prenijeti na druge – vi ste ti koji morate odlučiti o ERP-u, posredniku, certifikatima, adresi i šiframa artikala.

Ključno je da napravite koherentan plan i rezervirate kapacitete vaše poslovne administracije. Kako bismo dodatno pojednostavili pripremu, obzirom na opsežnost same teme, pripremili smo kontrolnu listu koju možete pronaći na kraju članka. Želimo vam puno uspjeha u implementaciji, a kao i do sada, tu smo za vaša pitanja i nejasnoće.

 

KONTROLNA LISTA

Provjerio sam usklađenost svojeg programa u kojem izdajem račune (ERP) i njegov status posrednika eRačuna

Sukladno mogućnostima svojeg pružatelja programa pribavio sam odgovarajući digitalni certifikat od FINA-e

Provjerio sam sa posrednikom da imam registriranu AMS adresu za zaprimanje eRačuna

Upoznao sam se s alatima (ERP, posrednik, FiskAplikacija, MIKROeRačun, KLASUS)

Dodijelio sam šifre svim artiklima sukladno klasifikaciji proizvoda po djelatnostima - KPD

Isprobao sam testno okruženje i potvrdio ispravnost sustava do 1.1.2026