Inventure - popisi imovine i obveza

- Krajem svake godine Uprava društva donosi Odluku o redovnom godišnjem popisu na dan 31.12. i osnivanju povjerenstva za popis. Obveza je povjerenstva popisati imovinu i obveze sa stanjem na dan 31.12. Odluka o popisu treba sadržavati: mjesta popisa, zadatke članova povjerenstva, te rok za dostavu izvještaja Središnjem povjerenstvu.
Sudionicima popisa treba uručiti u pisanom obliku naputak za popis. Pri popisu se koriste popisni listići i popisne liste koje se sastavljaju zasebno po popisnim mjestima.
Plan popisa sastavlja Središnje povjerenstvo na čelu s predsjednikom. Planom trebaju biti utvrđeni rokovi pripremnih radnji, te redoslijed popisa kako po vrstama imovine, tako i po pojedinim skladištima, odnosno pogonima. Planom popisa se utvrđuje i dan do kojeg pojedina povjerenstva moraju dostaviti svoje izvještaje Središnjem povjerenstvu, odnosno, do kojeg datuma Središnje povjerenstvo svoj Elaborat o popisu mora dostaviti Upravi društva. Planom treba također definirati rok do kada Uprava društva mora donijeti odluku o utvrđenim viškovima i manjkovima, te otpisima.
Kod manjih poduzetnika nije potrebno provoditi cijeli postupak već je dovoljno napraviti i popuniti popisne liste i zapisnike o inventurnim razlikama. Za utvrđene manjkove treba donijeti odluku o terećenju odgovorne osobe ili odluku o terećenju poduzetnika (društva). Inventurne liste trebaju biti potpisane od strane inventurne komisije. Bitno je napomenuti da inventurna komisija ne smije biti sastavljena od djelatnika koji su odgovorni za stanje imovine jer se gubi smisao popisa. Odgovorne osobe svakako trebaju prisustvovati inventuri kako bi mogle reagirati ukoliko uoče nepravilnosti pri provođenju popisa. Odgovorne osobe također potpisuju popisne (inventurne) liste. Porezni tretman utvrđenih inventurnih razlika Kod inventurnog manjka Kada je popisano stanje manje od evidentiranog stanja, govorimo o manjku. Za manjak se u pravilu tereti odgovorna osoba. Tada se u knjigovodstvu manjak ne evidentira kao trošak, već kao potraživanje od djelatnika. Ukoliko uprava odluči ne teretiti odgovornu osobu, tada se manjak iskazuje kao trošak. Da li će takav trošak biti porezno priznati ili ne, ovisi o vrsti imovine o kojoj se radi (npr. zalihe u maloprodaji) i o količini manjka u odnosu na prodanu količinu (u maloprodaji do 1%). Dakle, manjak će predstavljati porezno priznati trošak do iznosa koji je propisan posebnim propisima vezanim uz djelatnost poduzetnika i uz vrstu imovine. Primjer: Do kraja 2010.g. u prodavaonici X utvrđen je ukupni manjak zaliha u vrijednosti 1.000 kn. Nabavna vrijednost prodane robe u 2006.g. iznosi 80.000 kn. Porezno priznati trošak manjka je 800 kn (80.000 x 1%). Dakle, 800 kn manjka biti iskazano kao porezno priznati trošak i umanjiti će osnovicu poreza na dobit, a 200 kn neće, tj. biti će tretirano kao porezno nepriznati trošak. Na ovih 200 kn trebati će obračunati PDV za vlastitu potrošnju. Kod inventurnog viška Kada je popisano stanje veće od evidencijskog, govorimo o višku. Ovo je teoretski nemoguća situacija, a praktično može biti posljedica više razloga: a) kod evidentiranja nabave ili prodaje artikla došlo je do greške (zamjene) u odabiru artikla, b) nije evidentiran ulaz robe u skladište, c) djelatnik prodaje vlastitu robu itd. Ukoliko se radi o većim količinama i vrijednostima, očito je da postoje grubi organizacijski propusti. Knjigovodstveno se inventurni višak iskazuje kao prihod. Tibor Jankač, dipl.oec.