Oporezivanje automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz porezom na dobit
Objavljeno: 27.08.2018.g.
U prvom dijelu smo se pozabavili odbitkom pretporeza, prilikom nabave osobnih vozila, kod obveznika PDV-a. Također smo ukratko opisali situacije kod prodaje osobnih vozila, kada se obračunava PDV, a kada ne. U drugom dijelu nastavljamo priču o sredstvima za osobni prijevoz koje poduzetnik nabavlja u svrhu korištenja od strane djelatnika, sada sa aspekta obračuna poreza na dobit. Kod nabave i prodaje vozila treba imati na umu sve aspekte koji u konačnici utječu na ukupne porezne izdatke. Nepoznavanje osnovnih poreznih pravila može vam nepotrebno poskupiti poslovanje.
Pod pojmom
vozila za osobni prijevoz najčešće smatramo osobne automobile, no avioni, helikopteri, brodice, motocikli i dr. također mogu spadati u ovu skupinu.
Troškovi vezani uz osobna vozila
Troškove možemo ugrubo podijeliti na dvije osnovne skupine:
troškovi korištenja i
amortizacija. Ukoliko pak nabavimo vozilo putem operativnog leasinga, tada nemamo amortizaciju već
trošak najma.
Troškovi korištenja su npr.: trošak goriva, premije osiguranja, tekuće održavanje (servisi), registracija (naknade i usluga tehničkog pregleda), porez na cestovna i motorna vozila, kamate od kredita ili financijskog leasinga. U ovu kategoriju bi realno potpadao i trošak najma vozila, bilo da se radi o operativnom leasingu, bilo da se radi o uslugama rent-a-cara ili o običnom najmu.
Ukoliko poduzetnik kupuje vozilo ili ga nabavlja putem financijskog leasinga, nabavna vrijednost osobnog vozila ne predstavlja trošak u trenutku nabave, jer se radi o obliku dugotrajne imovine, već se ista amortizira tijekom korisnog vijeka upotrebe. Amortizacija je tada obično najveći trošak, bar u prvih nekoliko godina korištenja vozila.
Što ulazi u nabavnu vrijednost vozila?
Nabavna vrijednost jest osnovica za obračun amortizacije. Ona će se postupkom amortizacije, tijekom godina korištenja vozila, postepeno pretvoriti u trošak. Time će posljedično umanjiti dobit i porez na dobit.
Nabavnu vrijednost vozila kod obveznika PDV-a čine:
- a) osnovica za obračun PDV-a,
- b) poseban porez na motorna vozila (trošarina),
- c) dio PDV-a koji se ne može odbiti kao pretporez i
- d) ostali troškovi vezani uz nabavu vozila (npr. naknade, prijevoz itd.), tvz. zavisni troškovi nabave.
Porez na dobit
Od 01.01.2018.g. porezno se ne priznaju troškovi osobnih automobila do visine
50% od ukupno nastalog troška. Ovo možemo uzeti kao temeljno načelo. Pritom, pojam
porezno nepriznat npr. 50% znači da se porezna osnovica poreza na dobit ne umanjuje za pola nastalog troška (plaća se porez na dobit na 50% troška).
Tako se u visini
50% stvarno nastalog troška npr.
ne priznaju: troškovi goriva i ulja, održavanja i popravaka, troškovi registracije, troškovi najma, rent-a-car-a, operativnog leasinga i amortizacije.
Ovo pravilo vrijedi samo ako se osobno vozilo koristi isključivo u poslovne svrhe te
se ne obračunava plaća u naravi.
Ukoliko se
vozilo koristi i u privatne svrhe djelatnika, tada se mora obračunati
plaća u naravi ali se tada svi troškovi osobnih vozila
priznaju u cijelosti (100%). Time se uvećana davanja na plaću djelomično ublažuju smanjenim porezom na dobit.
U slučaju da se plaća u naravi ne obračunava,
u porezno nepriznate troškove ubraja se i PDV na navedene troškove
koji nije mogao biti iskorišten kao pretporez (50% PDV-a).
Kod unosa vrijednosti osobnog vozila u evidenciju dugotrajne imovine treba posebno unijeti vrijednost PDV-a koji nije mogao biti odbijen kao pretporez jer isti predstavlja porezno nepriznat trošak u cijelosti, kako je prethodno navedeno.
Naravno, postoje i izuzeci od gore navedenog. Bez obzira da li se obračunava plaća u naravi ili ne, u
100%-tnom iznosu su
porezno priznati: troškovi kamata na kredite ili financijski leasing, troškovi osiguranja, naknade i pristojbe (i one u vezi s registracijom) i porez na cestovna motorna vozila. Dakle, ovi troškovi se u pravilu uvijek tretiraju kao porezno priznati u cijelosti.
Vozila preko 400.000 kn troška nabave
Ukoliko nabavljate osobni automobil čiji je trošak nabave preko 400.000 kn, amortizacija troška nabave koji prelazi 400.000 kn u potpunosti je porezno nepriznat trošak. Zato taj dio vrijednosti treba u evidenciju unijeti posebno jer je amortizacija dijela troška nabave preko 400.000 kn u cijelosti porezno nepriznata.
Primjer iz prethodnog članka: Automobil košta 700.000 kn. PPMV iznosi 80.000 kn. PDV = 124.000 kn, a neto vrijednost preostalih 496.000 kn. Od toga, pretporez koji možemo odbiti iznosi 50.000 kn, dok preostali dio PDV-a od 74.000 kn predstavlja porezno nepriznati dio nabavne vrijednosti vozila.
Prvo trebamo podijeliti cijenu koštanja na sastavne dijelove. Iz nabavne vrijednosti isključiti pretporez koji smo odbili (400.000 kn x 25%=100.000 kn x 50% = 50.000 kn), a preostalih 650.000 kn rasporediti u porezno priznatu i porezno nepriznatu osnovicu za obračun amortizacije:
Opis |
Iznos u kn
|
Od toga, nabavna vrijednost
|
|
|
Porezno priznato
|
Porezno nepriznato
|
Cijena koštanja |
700.000
|
- |
-
|
PPMV |
80.000
|
40.000 |
40.000
|
PDV na fakturi |
124.000
|
- |
-
|
Osnovica za PDV |
496.000
|
-
|
-
|
Osnovica do 400.000 kn |
400.000
|
200.000 |
200.000
|
Osnovica preko 400.000 kn |
96.000
|
|
96.000
|
PDV na osnovicu do 400.000 kn |
100.000
|
- |
50.000
|
PDV na osnovicu iznad 400.000 kn |
24.000
|
- |
24.000
|
UKUPNO |
700.000
|
240.000 |
410.000
|
Sada, kada smo vozilo evidentirali u popisu dugotrajne imovine, te kao porezno priznati dio nabavne vrijednosti unijeli 240.000 kn, a kao porezno nepriznati dio 410.000 kn, spremni smo obračunati amortizaciju.
Obračun amortizacije |
Porezno priznato
|
Porezno nepriznato
|
Ukupno
|
Osnovica |
240.000
|
410.000 |
650.000
|
Amortizacijska stopa |
20%
|
20% |
20%
|
Godišnji iznos amortizacije |
48.000
|
82.000 |
130.000
|
U ovom pojednostavnjenom primjeru množimo osnovicu (nabavnu vrijednost) i stopu i dobivamo da je na godišnjoj razini, iznos amortizacije za vozilo iz primjera 130.000 kn, od čega 48.000 kn čini porezno priznati trošak, a preostalih 82.000 kn porezno nepriznat trošak amortizacije.
Kad se sabere sve navedeno, ukoliko nabavljate osobno vozilo u vrijednosti iznad 400.000 kn, proizlazi da će biti malo efekata
porezne uštede.
Zanimljivo je da će, u trenutku prodaje, neamortizirana vrijednost vozila predstavljati u cijelosti priznat rashod. U prethodnom primjeru, kada bi tek nabavljeno vozilo odmah prodali dalje, cjelokupna bi nabavna vrijednost bila porezno priznati rashod.
Također je zanimljivo spomenuti da kod operativnog leasinga ne postoji limit vrijednosti najamnine preko kojeg bi ista bila u potpunosti nepriznata.
Tibor Jankač