Autor: Denis Duralija, dipl. oec.
Da li je dovoljno značajno govoriti o boljem upravljanju u malim i srednje velikim poduzećima koje brojčano čine 99% poduzeća u RH?
Da li za gospodarstvo nešto znači poduzeće koje ima godišnji prihod do 50 mln eur i u kojemu je zaposleno do 249 ljudi? To je prema europskim kriterijima gornji plafon za srednje veliko poduzeće.
Argumenata je sasvim dovoljno za obrazloženje kako pomoći u još boljem upravljanju malim i srednjim poduzećima, kako bi u poslovnom okruženju u RH što bolje i lakše poslovali.
Članak je namijenjen vlasnicima malih poduzeća koja imaju tendenciju da prerastu u srednja te vlasnicima srednjih poduzeća. Taj trenutak je u ekonomiji prepoznat kao prijelomni, zato što su mala poduzeća uglavnom obiteljski poslovi koji u jednom trenutku prerastu u vrlo ozbiljne poslove koji zahtijevaju i vrlo ozbiljan management. Neki vlasnici nemaju sredstava za kvalitetan management, a neki vlasnici ne žele prepustiti "uzde" nekome drugome. Razloga zbog kojih ne žele da netko drugi donosi ključne odluke je puno, no s druge strane sami se susreću s problemom donošenja odluka zbog nedostatka svih potrebnih informacija. Većina vlasnika posjeduje dovoljno kvaliteta i znanja da na temelju relevantnih činjenica donesu kvalitetnu odluku za svoje poduzeće, ali tu postoji jedan ključni problem: kako do tih informacija doći?
Samo malo statistike na početku da vidimo koliko potencijalno takvih poduzeća ima po elementarnim kriterijima:
tip subjekta |
broj zaposlenih |
godišnji prihod u mil. eur |
aktiva u mil. eur |
EU |
RH |
EU |
RH |
EU |
RH |
mikro |
0-9 |
0-9 |
2 |
1,9 |
2 |
0,96 |
mali |
10-49 |
10-49 |
10 |
7,4 |
10 |
3,7 |
srednji |
50-249 |
50-249 |
50 |
29,6 |
43 |
14,8 |
|
2001 |
2010 |
broj subjekata |
% |
broj subjekata |
% |
Sektor malih i srednjih poduzeća |
56.416 |
99% |
96.383 |
99,6% |
Mala poduzeća |
54.213 |
|
95.004 |
|
Srednja poduzeća |
2.203 |
|
1.379 |
|
Velika poduzeća |
571 |
1% |
375 |
0,4% |
Ukupno |
56.987 |
100% |
96.758 |
100,00% |
Kriza je, bore se sa svakakvim vjetrovima, primaju udarce sa svih strana ali opstaju i ne daju se. Nije ko nekad kada su tržišta cvjetala. Čim god si se bavio išlo je dobro i bilo je rezultata. Međutim danas ne ide više tako. Potrebno je značajno više truda i rada da bi se možda bilo na razini kao nekad. Nema garancija i nema čarobnog štapića. Lako je kada su marže velike i kada svima ide dobro, a što ako je kao posljednjih nekoliko godina. Sve se stisnulo i lako se ode u gubitak iz kojega nema nazad. Postoji samo intenzivan trud i što inteligentnije upravljanje uz nadu da će doći do cilja.
Međutim, kako pomoći poduzetništvu da prebrodi teška vremena i uplovi u mirnije vode? Prisjetimo se „samo“ onih 99% sa početka ove priče.
Krenimo od analize financijskih izvješća i snimka trenutnih poslovnih procesa. Utvrdimo kakav je poslovni rezultat na novčanoj osnovi, nemojmo se opterećivati rezultatima na obračunskim pozicijama i koliko je to prihoda u nenaplativim potraživanjima. Dakle dajmo vlasniku odgovor na pitanje „A gdje je moja zarada, gdje je moj novac?“. Spomenimo probleme u likvidnosti, možebitnom prevelikom zaduženju, potencijalno nekim većim troškovima i sličnim pitanjima.
Zatim, snimimo poslovne procese od početka do kraja. Prepoznajmo gdje se mogu ostvariti pozitivni benefiti i optimizirati stvari koje su možda jeftinije, a lakše i brže. Snimimo proces prodaje i realizacije troškova, proces nabave, realizacije zaduženja, upravljanje novčanim tijekovima; analizirajmo trenutna informacijska rješenja te potrebitost za uvođenjem novih rješenja, a sve optimalno.
Dakle do sada smo već stvorili solidnu sliku i upoznali se sa poslovanjem tvrtke.
Pri tome se dobro konzultirati sa računovodstveno financijskom funkcijom, a koja je „vlasnik“ preko 90% procesa. Nema potrebe ići negdje drugdje kad su tamo gotovo sve informacije.
Kao važnu ulogu u utvrđivanju realnog rezultata naglasio bi proces upravljanja novčanim tijekovima. Ovo je jedna od značajnijih operacija u poduzeću obzirom na gospodarsku situaciju i probleme u likvidnosti sustava. Treba pomoći tvrtki u naplati potraživanja. Možda je pametno rješenje angažirati profesionalnu tvrtku za naplatu potraživanja i na taj način smanjiti obveze i troškove financiranja.
Treba aktivno voditi računa o riziku likvidnosti i kreditnom riziku odnosno riziku naplativosti svoje imovine. Često se susrećemo sa komentarima: „lako je prodati no treba i naplatiti“.
Često poduzeća nemaju razvijen interni sustav izvještavanja, nemaju integrirane poslovne planove i ciljeve gdje se ide. Zašto to ne imati? Pa to je dobra stvar. Postaviti ciljeve, kuda idemo, koje informacije želimo imati, prilagodimo IT da radi za nas i daje nam pravovremene informacije. Dovoljno je jednom mjesečno a može i ad hoc ako želimo.
Potrebno je izvještavati po segmentima poslovanja. Ovisno o djelatnosti, treba prilagoditi izvještaje po podružnici, poslovnici, proizvodu, možda pojedinom čovjeku ako treba, ali nemojmo niti pretjerivati. Neka troškovi izvještavanja prate veličinu tvrtke i suštinu izvještavanja, a ne da imamo izvještaje jer je to lijepo imati. Najvažnije je imati informaciju o profitabilnosti pojedinog segmenta poslovanja. Tada će postojati i alarm da troškovi pojedinog segmenta premašuju prihode. I odmah će dići uzbunu da nešto ne valja, što to ne valja i što treba učiniti da ponovo valja. Za optimizaciju troškova smo čuli, ali treba ući u detalje i smanjiti ih ako prihodi ne opravdavaju njihovu postojanost. Treba smanjiti troškove npr. poštarina, telefona, automobila, reprezentacije ili najma, ako nema opravdanja njihove postojanosti. A opravdanje leži samo u iznosu prihoda koji ih mogu pokrivati. I ne zaboravimo, naplativih prihoda, a ne obračunskih koji se nalaze u potraživanjima. Vlasnici vrlo jasno znaju o čemu se ovdje govori.
Ajmo malo o financijskoj poluzi ili zaduživanju kod financijskih institucija. Uglavnom su svi znatno opterećeni kreditima, lizing ugovorima i brigama što ako neće ići dobro pa nećemo moći otplaćivati. Upravljati dugom na način ročnosti, troškova kamata i svih ostalih uvjeta usklađeno sa poslovanjem firme je umjetnost. Treba probati refinancirati kredite po povoljnijim uvjetima, smanjiti troškove i ponovo prodisati. Možda naći strateškog partnera koji daje 25% u kapital, a ti ostaješ gazda, nije loše rješenje. Private Equity fondovi jedva čekaju dobre investicije u kvalitetna poslovanja.
A gdje su porezna pitanja? Porezni zakoni se često mijenjaju, možda prečesto, ali mora se ići u susret promjenama. Da li reinvestirati dobit ako se ne plaća porez na istu? Što je s PDV-om sa ulaskom u EU i poslovanjem sa zemljama EU ili trećim zemljama koje nisu u EU? Obračun PDV-a na trostrani posao? Oporezivanje građevinskih usluga? Oporezivanje usluga u turizmu? Bezbroj poreznih pitanja na koje je potrebno isto toliko odgovora.
Potrebno je analizirati troškove osiguranja i pokrivenosti rizika osnovnog poslovanja. Ukoliko nismo dovoljno pokriveni u slučajnu nastanka štete nismo niti dobro upravljali troškovima poslovanja. Što ako smo uštedjeli desetke tisuća kuna u troškovima osiguranja, a šteta nam je uzela nekoliko milijuna kuna. Šteta se uvijek desi kada to najmanje očekujemo. Potrebno je imati optimalna osigurateljna pokrića uz podnošljive troškove. Dakle i ovdje situacija nije samo „crno – bijela“. Potrebno je upravljati osiguranjem na gore opisan način.
Što si više prisutniji na tržištu malog i srednjeg poduzetništva, to se nudi veća mogućnost da se određenom poduzeću pronađu nova tržišta i potencijalno predloži koje bi nove proizvode i usluge bilo dobro ponuditi. A tko ne voli nova tržišta i nove prihode, a još ako nose i profit, zadovoljstvu nema kraja. Tada se zaokružuje cjelokupna slika poslovanja.
Veliki potencijal i ono što je „in“ je mogućnost povlačenja bespovratnih sredstava iz strukturnih fondova EU. Zašto ne ispitati mogućnosti i imati informaciju može li određena tvrtka ostvariti mogućnost financiranja bespovratno iz EU fondova. Ako da, znati ćemo i izraditi potrebnu dokumentaciju i dobiti EU sredstva. Npr. poduzeće, koje se bavi proizvodnjom parketa, treba kupiti moderan stroj od 500 tisuća eur za tu svrhu, može aplicirati za bespovratna sredstva iz EU i na taj način nabaviti stroj. Na taj način će tvrtka povećati svoju konkurentnost na domaćem i internacionalnom tržištu, povećati svoje tržište, dodatno zaposliti i direktno će biti dodatna vrijednost u ekonomiji.
U ovome članku htjeli smo skrenuti pozornosti na važne segmente kojima je potrebno upravljati kako bi poduzeće kvalitetno funkcioniralo na tržištu. Naravno, uspjeh u praksi ovisi ponajviše o višegodišnjem iskustvu bavljenja implementacijom korporativnog upravljanja, urođenom instinktu za ovaj posao, brzom prepoznavanju bitnog od nebitnog i gdje leže najveći problemi kojima se treba najviše baviti. Tada teorija postaje stvarnost.