Autor: Ivan Majurec
Objavljeno: 16.06.2025.
U ovom članku posvetit ćemo nekoliko redaka troškovima koji nastaju u svrhu reklamiranja poduzeća ili proizvoda i poboljšanja odnosa s poslovnim partnerima. Značaj takvih troškova je u tome što oni nemaju isti tretman prema Zakonu o porezu na dodanu vrijednost (ZPDV) i prema Zakonu o porezu na dobit (ZPD). Česti slučajevi u praksi tjeraju nas na razmišljanje u kojem dijelu i kada su ti troškovi priznati.
Troškovi promidžbe i reprezentacije (prema porezu na dobit)
Jednostavno rečeno, promidžba ili reklama je upoznavanje kupca s proizvodima i uslugama poduzetnika. Dok reprezentacija predstavlja troškove koji nastaju kada se želi poboljšati odnos s postojećim poslovnim partnerom ili uspostaviti novi poslovni odnos. Troškovi promidžbe su 100% priznati, dok su troškovi reprezentacije priznati 50%.
Konkretno, troškovi reprezentacije su ugošćenja, troškovi odmora, zakupa automobila, plovila, kuća za odmor i slični troškovi.
Izuzetak od gore pobrojanog su proizvodi i roba koji su iz asortimana poduzetnika, prilagođeni za te svrhe i s oznakom „nije za prodaju“ te im je pojedinačna vrijednost manja od 22,00 eura (bez PDV-a). Oni se smatraju darovima u svrhu promidžbe.
Također, troškovima u svrhu promidžbe smatraju se i reklamni predmeti s nazivom tvrtke ili proizvoda (rokovnici, kalendari, olovke...) dani za upotrebu u prodajnom prostoru kupca. Ukoliko se takvi predmeti daju potrošačima tada moraju imati pojedinačnu vrijednost do 22,00 eura, inače se smatraju reprezentacijom.
Porezni tretman troškova promidžbe i reprezentacije (prema PDV-u)
Sa stajališta PDV-a gleda se je li potrebno obračunati PDV na davanja u svrhu reprezentacije i promidžbe (reklame) te smije li se priznati pretporez kod nabave takvih dobara.
U smislu PDV-a, nema odbitka pretporeza za troškove reprezentacije i ne obračunava se PDV na reprezentaciju.
Kod „darova male vrijednosti“ koji imaju pojedinačnu vrijednost do 22,00 eura, u okviru su gospodarske djelatnosti kojom se bavi davatelj i daju se povremeno i ne istim osobama (jednom u tromjesečju) ne obračunava se PDV na takva davanja.
Davanja u svrhu promidžbe oslobođena su obračuna PDV-a ukoliko su dobra pojedinačne vrijednosti do 22,00 eura, posebno prilagođena i s oznakom „nije za prodaju“. Također, ovdje spadaju i reklamni predmeti s nazivom tvrtke ili proizvoda (rokovnici, kalendari, olovke...).
Svrstavanje troškova promidžbe i reprezentacije
Kako bi lakše popratili što se smatra promidžbom, a što reprezentacijom pogledajmo tablicu u kojoj su navedeni neki česti primjeri takvih troškova. Naravno, postoji više kombinacija koje se trebaju sagledati sa gledišta ZPDV-u i ZPD-u kako bi se odredilo priznavanje troška i obveze prema jednom i drugom porezu.
Oblik i uvjet troška |
PDV |
Porez na dobit |
||
Pretporez |
Obračun |
Promidžba (100%) |
Reprezentacija (50%) |
|
Ugošćenja poslovnih partnera, troškovi zakupa automobila, kuća za odmor i slično |
NE |
NE |
NE |
DA |
Pokloni do 22,00 €, daju se povremeno i ne istim osobama, iz asortimana, prilagođeni i označeni s „nije za prodaju“ |
DA |
NE |
DA |
NE |
Reklamni predmeti s nazivom tvrtke u vrij. većoj od 22,00 €, dani za korištenje u posl. prostoru kupca |
NE |
ukoliko je pretporez priznat (DA) |
DA |
NE |
Reklamni predmeti s nazivom tvrtke do 22,00 € (olovke, kalendari, rokovnici...) |
DA |
NE |
DA |
NE |
Reklamni predmeti s nazivom tvrtke, više od 22,00 €, poklonjeni potrošačima |
NE |
ukoliko je pretporez priznat (DA) |
NE |
DA |
Nagrade dane kroz nagradne natječaje i nagradne igre (bez obzira na vrijednost) |
NE |
ukoliko je pretporez priznat (DA) |
DA |
NE |
*vrijednost od 22,00 € u tablici uvijek se odnosi na pojedinačnu vrijednost predmeta, proizvoda ili robe bez PDV-a
Umjesto zaključka
Visina i učestalost troškova promidžbe i reprezentacije je promjenjiva, a uzrok tome može biti promjena poslovne politike poduzeća, pokretanje djelatnosti koje traže osobni kontakt kod sklapanja poslova, novih proizvoda plasiranih na tržište i slično. Vrednovanje troškova promidžbe i reprezentacije mogu biti od većeg interesa za poduzetnike koji imaju učestalost takvih troškova. Važno je spomenuti da treba obratiti pažnju na visinu takvih troškova u odnosu na djelatnost kojom se poduzetnik bavi i količinu prometa koji obavlja. Također, kod reklamnih proizvoda treba točno odrediti njihovu proizvodnu ili nabavnu cijenu kako bi se oni mogli porezno pravilno tretirati. U svakom slučaju, potrebno je prema troškovima (aktivnostima) promidžbe i reprezentacije pristupiti sa pažnjom i dobrom informiranošću.